het veilinghuis van NRC Handelsblad

De 13e NRC Veiling staat online

U kunt meteen bieden
Louise Bourgeois Je t39aime 1977 Rode inkt op papier tweezijdig Schatting euro 40000  euro 60000 Bieden vanaf euro 35000Je trsquoaime 300 strafregels van Louise BourgeoisInzenden is zeer simpel staat er op de pagina VERKOPEN van deze website En dat is het ook Maar door die lage drempel is het niet uitsluitend lsquoonvervreemdbaar cultureel erfgoedrsquo wat er binnenkomt Er kan dus streng geselecteerd worden Daarbij wordt vanzelfsprekend naar de kwaliteit gekeken maar ook naar de oorspronkelijkheid Reproducties worden niet geveild En daar leek het in dit geval om te gaan in 1994 werd een gelimiteerde oplage van 1000 gezeefdrukte kussenslopen naar deze tekening gepubliceerd door de Tate Gallery LondenGeen kussensloopMaar dit was geen kussensloop het bleek het origineel uit 1977 rechtstreeks afkomstig van de kunstenaar en onder meer tentoongesteld in het Louvre in Centre Pompidou in het Helsinki City Art Museum en in het KroumlllerMuumlller MuseumSleutelwerkDeze overrompelende tekening is een van de sleutelwerken in het oeuvre van Louise Bourgeois Omgaan met trauma39s uit de kindertijd angst en pijn en proberen de behoefte aan liefde en verbondenheid te vervullen zijn haar kernthema39s Zoals blijkt uit haar Red Roomproject 1994 is de rode kleur voor Louise Bourgeois een symbool van schaamte wrok en geweld In deze installatie zien we een kinderkussen geborduurd met 39je t39aime39 geperst op een bed tussen twee scharlaken volwassen kussens  een krachtige metafoor van de schreeuw van een kind om liefde voor haar afwezige ouders Een kind dat is binnengedrongen in hun domein in de verborgen wereld van volwassenen en dat nieuwe lading geeft aan de frase die ze haar overspelige vader zo vaak tegen haar moeder hoorde gebruikenManifest van liefde Zeventien jaar eerder al in 1977 creeumlert Louise Bourgeois dit meeslepend manifest van liefde als zelf opgelegde straf door met passie 300 keer 39Je t39aime39 in rode viltstift op rasterpapier te schrijven 300 terwijl ze er maar 100 nee 200 had opgekregen schrijft ze erboven Liefde en dwang een paradox die met grote visuele kracht gestalte krijgt in de dansende rode letters tegenover de regels de rijen en het raamwerk Volbloed Louise Bourgeois de verbeelding wint Net als de liefde Dit unieke cruciale werk van museumkwaliteit is het bewijs

Louise Bourgeois. Je t'aime, 1977. Rode inkt op papier, tweezijdig. Schatting € 40.000 - € 60.000. Bieden vanaf € 35.000

Je t’aime. 300 strafregels van Louise Bourgeois

Inzenden is zeer simpel staat er op de pagina VERKOPEN van deze website. En dat is het ook. Maar door die lage drempel is het niet uitsluitend ‘onvervreemdbaar cultureel erfgoed’ wat er binnenkomt. Er kan dus streng geselecteerd worden. Daarbij wordt vanzelfsprekend naar de kwaliteit gekeken, maar ook naar de oorspronkelijkheid. Reproducties worden niet geveild. En daar leek het in dit geval om te gaan: in 1994 werd een gelimiteerde oplage van 1000 gezeefdrukte kussenslopen naar deze tekening gepubliceerd door de Tate Gallery, Londen.

Geen kussensloop

Maar dit was geen kussensloop, het bleek het origineel uit 1977, rechtstreeks afkomstig van de kunstenaar en onder meer tentoongesteld in het Louvre, in Centre Pompidou, in het Helsinki City Art Museum en in het Kröller-Müller Museum.

Sleutelwerk

Deze overrompelende tekening is een van de sleutelwerken in het oeuvre van Louise Bourgeois. Omgaan met trauma's uit de kindertijd, angst en pijn, en proberen de behoefte aan liefde en verbondenheid te vervullen, zijn haar kernthema's. Zoals blijkt uit haar Red Room-project (1994) is de rode kleur voor Louise Bourgeois een symbool van schaamte, wrok en geweld. In deze installatie zien we een kinderkussen geborduurd met 'je t'aime' geperst op een bed tussen twee scharlaken volwassen kussens - een krachtige metafoor van de schreeuw van een kind om liefde voor haar afwezige ouders. Een kind dat is binnengedrongen in hun domein, in de verborgen wereld van volwassenen en dat nieuwe lading geeft aan de frase die ze haar overspelige vader zo vaak tegen haar moeder hoorde gebruiken.

Manifest van liefde

Zeventien jaar eerder al, in 1977, creëert Louise Bourgeois dit meeslepend manifest van liefde als zelf opgelegde straf, door met passie 300 keer 'Je t'aime' in rode viltstift op rasterpapier te schrijven. 300, terwijl ze er maar 100, nee 200 had opgekregen, schrijft ze erboven. Liefde en dwang, een paradox die met grote visuele kracht gestalte krijgt in de dansende rode letters tegenover de regels, de rijen en het raamwerk. Volbloed Louise Bourgeois: de verbeelding wint. Net als de liefde. Dit unieke, cruciale werk van museumkwaliteit is het bewijs.

Maandag 22 juni: Fine Art (lots 1 - 162)

Dinsdag 23 juni: Modern & Contemporary Art (lots 163 - 372)

 

Unieke werken van Louise Bourgeois, Marlene Dumas en vele anderen

Lezers zonden weer massaal in met als gevolg dat we ook nu een prachtige selectie van kunstwerken kunnen aanbieden. En dit als altijd met onweerstaanbaar lage inzetprijzen.

We kozen een kleine 400 werken, verdeeld over twee avonden, van kunstenaars als Marina Abramović, Jan Altink, Arman, Armando, Siep van den Berg, Herman Berserik, David Bles, Bernard Blommers, Willy Boers, Eugène Brands, Henk Chabot, Giorgio de Chirico, Constant, Salvador Dali, Jean Dubuffet, Marcel van Eeden, Ed van der Elsken, Escher, Charles Eyck, Geert van Fastenhout, Alberto Giacometti, Klaas Gubbels, Henk Helmantel, Jeroen Henneman, Ewerdt Hilgemann, Samuel Jessurun de Mesquita, Hans Kanters, Otto de Kat, Frans Langeveld, Ger Lataster, Charles Leickert, Erik van Lieshout, Lucebert, Adolf Luther, Kees Maks, Marino Marini, Johan Hendrik van Mastenbroek, Raquel Maulwurf, Theo Meier, Mirò, Joop Moesman, Pieter Laurens Mol, Cole Morgan, Marc Mulders, Charlotte Mutsaers, Helmut Newton, Erwin Olaf, Charlotte van Pallandt, Theresia van der Pant, Henk Peeters, Roger Raveel, Thijs Rinsema, Willem Roelofs, Ker-Xavier Roussel, Philip Sadée, Louis Schrikkel, Jan Schoonhoven, Wim Schuhmacher, Jan Sluijters, Gé-Karel van der Sterren, Park Eun Sun, Walasse Ting, Roland Topor, Geer van Velde, Willem van de Velde, Emo Verkerk, Koen Vermeule, Kees Verwey, Carel Visser, Jan Voerman, Jannes de Vries, Nicolaas van der Waay, Jaap Wagemaker, Dan Walsh, Nicolaas Wicart, Co Westerik, Matthieu Wiegman, Carel Willink, Jan Wolkers, Zao Wou-ki, Zhuang Hong Yi en Robert Zandvliet.

Kijken en bieden

De veiling vindt geheel online plaats en u kunt nu al meebieden. Foto’s en beschrijvingen geven samen een betrouwbaar beeld van de werken. De conditie is uitputtend beschreven.

Kijken is uiteraard mogelijk maar gezien de corona-richtlijnen uitsluitend na afspraak per email: mail@nrcveilingen.nl

Nieuwsbrief

Wilt u onze aankondigingen per mail ontvangen dan kunt u zich abonneren op onze nieuwsbrief.

Liever verkopen?

Met een zeer hoog verkooppercentage en veel opmerkelijke opbrengsten zijn de NRC Veilingen zeer succesvol. De laatste keer werd zelfs meer dan 97% van de stukken verkocht! En soms voor buitengewoon hoge prijzen.

Wilt u meedoen? Inzenden is zeer simpel. U stuurt ons via VERKOPEN een foto met een korte beschrijving en onze experts doen u een voorstel op basis van een - gratis - waardebepaling. Bij akkoord wordt uw inzending opgenomen in de catalogus die in december via veilingplatform Invaluable een miljoenenpubliek zal bereiken.

We veilen schilderijen en tekeningen, grafiek, beelden, foto’s en toegepaste kunst. Onze belangstelling gaat speciaal uit naar werken van hoge, verzamelwaardige kwaliteit.

Gerrit Benner Landschap 196970 Olieverf op doek gesigneerd Schatting euro 20000  euro 30000 Bieden vanaf euro 12000

Gerrit Benner. Landschap, 1969/70. Olieverf op doek, gesigneerd. Schatting € 20.000 - € 30.000. Bieden vanaf € 12.000

Pierre Tetar van Elven
Uit Hotel Schiller:
Pierre Tetar van Elven. Markt op het Rembrandtplein, 1873. Olieverf op paneel. Schatting € 5.000 - € 10.000. Bieden vanaf € 2.400
Bekijken en bieden >